torsdag, 15 maj 2008

Hello Bristol, Yokaj Studio calling! – dag 4

DÄ har vi kommit fram till seriemÀssans sista dag, som ocksÄ var dagen dÄ vi skulle Äkte hem. Men innan vi skulle göra det mÄste vi sÄklart flörta lite med det coola Storm troopersgÀnget!

Hoppsan! Flört Àr tydligen lika med hÄrd bestraffning! Kajfa fick göra 20 armhÀvningar i ett försök att blidka dem.

Det visade sig att hans anstrÀngningar inte var till nÄgon större hjÀlp! MÀssutstÀllare som lÀmnat sina poster ses inte med blida ögon.

Vad gör man inte för ett gÀng coola Storm troopers?

Med svansen mellan bena gick vi tillbaka till mÀsshallens ingÄng, som vaktades utav dessa.

*host* Tillbaka till arbetet! Det var en del att göra Àven pÄ sista dagen! Men tiden rann ivÀg fort. Kanske lite för fort.

Och snart var det dags för oss att hinna med vÄrt flyg hem! Vi tog ett sista foto pÄ vÄr fina vÀgg med besökarnas Yokajdockor innan vi började packa.

Och ett sista foto med Misako. Vi hoppas fÄ se henne snart igen!

Och sÄ en kram till coola Sofia!

Ett foto pÄ mÀssans ingÄng som minne.

Och ett sista pÄ hela studion vid mÀssan.
PĂ„ Ă„terseende, Bristol!

Sammanfattning
VÄrt första utlandsmÀssa var över alla vÄra förvÀntningar! Vi kÀnde oss vÀl omhÀndertagna och fick möjlighet att bekanta oss med mÄnga trevliga tecknare, förlag och besökare. Vi ser fram emot att Äka pÄ fler utlandsmÀssor och hoppas kunna ÄtervÀnda till Bristol seriemÀssa nÄgon gÄng i framtiden!

Tack till
Vi vill tacka Sean Michael och Mike som bjöd över oss. Ett extra tack till Sean Michael för att han sÄ generöst introducerade oss till massa nya branschfolk. Tack till Fredrik Strömberg och Sofia Falkenhem som deltog i den trevliga svenska diskussionspanelen tillsammans med oss. Tack ocksÄ till vÄr bordsgranne Misako Rocks! vars energi alltid smittar av sig! Vi vill Àven tacka alla besökare och branschfolk som tog sig tid att bekanta sig med oss. Och ett sista tack gÄr till alla de besökare som deltog i vÄr Designa din YokajdockatÀvling!

Skriven av Yokaj Studio | Permalänk | 4 kommentarer »

onsdag, 14 maj 2008

Hello Bristol, Yokaj Studio calling! – dag 3

DÄ var det Àntligen dags för dagens som alla vÀntat pÄ, och vad vi har rest till England för! PÄ resans tredje dag slog Bristol seriemÀssan upp sina dörrar för besökarna. Det var studions första seriemÀssa utanför Sverige, och deet skulle bli en hektisk dag för oss, fylld med diskussionspaneler, mingel med branschfolk, spring mellan utstÀllningsbord och konferenssalar m.m.!

NÀr vi anlÀnde till mÀssan möttes vi av en lÄng kö av entusiastiska besökare.

Storm troopers fanns pÄ plats för att hÄlla ordning. En av besökarna blev stoppad av Storm troopers, till allas förtjusning!

Lugnet innan stormen. Vi var pÄ plats vi vÄra utstÀllningsbord, redo att ta emot besökarna.

Vid sena förmiddagen började man slÀppa in besökarna och den stora fina mÀsshallen fylldes snabbt av entusiastiska seriebesökare. HÀr ser vi ett gÀng nyfikna besökare utforska vÄrt utbud!

Som bordskompis den alltid sÄ energiska, kaxiga och glada tecknaren Misako Rocks! (till och med hennes artistnamn utstrÄlar energi!). Vi lÀrde kÀnna Misako pÄ seriemÀssan ISV förra Äret och klickade med henne direkt. Vi Àr glada över att fÄ trÀffa henne igen i Bristol!

Vid lunchtid var det dags för mangafolket (tecknare och förlag) pĂ„ mĂ€ssan att gĂ„ upp pĂ„ scen och presentera sig. I samlat gĂ€ng tĂ„gade vi ivĂ€g med dem till hotellet Ramadas konferenshall. PĂ„ bild: Yosh bredvid redaktören Ilya (Mammoth’s best new manga).

Eftersom vi var totalt tolv pers som skulle turas om att prata fick vi turas om att introducera oss sjÀlva och sedan lÀmna över vÄra stolar till nÀsta tecknare. PÄ bild frÄn vÀnster: Chie (tecknare), en författare och förlagskille frÄn 5th Dimensional manga, Fredrik Strömberg (svensk seriejournalist) och Misako Rocks! (tecknare).

SÄ hÀr sÄg det ut nÀr Yosh presenterade studion.

Efter introduktionen körde studion tillsammans med Fredrik Strömberg och Sofia Falkenhem en diskussionspanel om svensk manga. Den blev lyckad, delvis för att vi hade trevligt och för att lyssnarna stÀllde roliga frÄgor!

;

Efter det gick Yosh och Soya ivÀg för att hÄlla en mangafieringssession. Kajfa och DoraJen gick tillbaka till utstÀllningsbord för att fortsÀtta bekanta oss med besökarna och branschfolket. PÄ bilden: Soya och Gam (Soyas kompis). NÀr hela studion var borta pÄ diskussionspanel höll Gam fortet Ät oss. Tack Gam!

Efter att ha kommit tillbaka frÄn mangafieringssessionen passade Yosh pÄ att mingla runt lite. Hon skakade bland annat tass med Sonia Leong och Emma Vieceli, bÄda tillhör det brittiska tecknarkollektivet Sweatdrop Studios, och de har dessutom tecknat mangaadaptioner av Shakespeares verk.

Besökare som spelar Sumo. PÄ grund av att vi hade sÄ mycket att göra denna gÄng hann vi inte spela in nÄgra rolig videor pÄ folk som spelade Sumo.

En hel familj som designade sin Yokajdockor!

Till vÄr stora förvÄning var det ett par besökare som ville köpa vÄra böcker, fastÀn de Àr pÄ svenska! Vi hade inte planerat in att sÀlja nÄgra böcker alls pÄ grund av sprÄket, men vi blev positivt överraskade!

Ian hÀr köpte en Yosh! Teckna manga!, blev avtecknad och fick den signerad sÄ klart!

Strax efter middagstid sjasade mÀsshallen ut alla besökare och utstÀllare. Skönt! För det innebar att vi hade lite tid att göra annat Àn att bara stÄ vid vÄra bord. Vi letade upp en trevlig restaurang för att fira vÄr första lyckade dag! PÄ kvÀllen vÀntade mer mingel med branschfolket.

NÀsta blogginlÀgg
Vi nÀrmar oss seriemÀssans sista dag. Studion passade pÄ att lattja lite med de coola Storm troopers som patrullerade mÀssan och höll ordning pÄ besökarna. Missa inte det!

Skriven av Yokaj Studio | Permalänk | Ingen kommentar »

onsdag, 14 maj 2008

Hello Bristol, Yokaj Studio calling! – dag 2

Detta var dagen innan mÀssan skulle slÄ upp dörrarna för besökarna. Vi gick till mÀsshallen sÄ fort de öppnade för att stÀlla i ordning vÄra utstÀllningsbord sÄ att vi senare pÄ eftermiddagen kunde turista runt lite. Men innan vi skulle göra allt det dÀr sÄg vi till att fylla vÄra magar med frukost!

DoraJen och Soya utforskade hotellets frukostbuffé. Den vÀrsta frukostrusningen var över och vi kunde i lugn och ro ta vÄra turer mellan vÄrt bord och buffébordet.

En typisk brittisk frukost? Stekt Àgg, rösti, bacon (eller skinka?) och blodpudding. Smakade helt okej! Men vi saknade det lilla extra.

”Hm!”. Kajfa verkade ha hittat nĂ„got kul igen. NĂ€mligen en …

PANNKAKSMASKIN! Tjohooo! Hur mĂ„nga har inte önskat sig en sĂ„n nĂ„ngĂ„ng! Kajfa var sĂ„klart inte blyg. Han tryckte pĂ„ en knapp och …

Maskinen skrev ut… eh, tillagade, en pannkaka (men den lĂ€t faktiskt som en skrivare/kopiator)!

Efter att ha blivit mÀtta pÄ pannkakor rullade vi ivÀg vÄrt utstÀllningskit till mÀsshallen.

Snart framme! MĂ€sshallen visade sig ligga mycket centralt..

Hallen (ingÄngen till vÀnster) ligger precis bredvid tÄgstationen Temple Meads station (tornet med klockan). Riktigt bekvÀmt.

Och sÄ hÀr sÄg det ut inuti! Vi gillade det höga taket och de stÀmningsgivande pelarna.

De lÄnga raderna av utstÀllningsbord och -bÄser gav oss en aning om hur fullt det skulle komma att bli nÀr mÀssan öppnas för allmÀnheten.

Vi lÀngtade efter att fÄ leka turister och jobbade snabbt och effektivt nÀr vi dekorerade och fixade till vÄra utstÀllningsbord och -vÀggar.

VÄra grannar mitt emot oss hade börjat lasta upp lÄda efter lÄda fulla med serietidningar! NÄgon annan utstÀllare hade tagit med sig en större TV. Tungt!

Tadaaa! DÄ hade vi fÄtt upp allting. Ett bord för vÄra böcker, ett andra bord för vÄra illustrationer och pins och ett tredje för vÄrt spel Sumo. Nu kan vi dra ut pÄ upptÀcktsfÀrd! Men vad vÀntar DoraJen och Soya pÄ?

Aha! Yosh satt och smÄpratade med Sofia Falkenhem, en jÀtteduktig och cool svensk serietecknare som ocksÄ hade blivit inbjuden till mÀssan. Innan Bristol hade vi trÀffat Sofia pÄ svenska mÀssor, men det inte förrÀn nu som vi fick möjlighet att i lugn och ro fÄtt bekanta oss med henne nÀrmare. Och hon Àr fortfarande lika cool!

HÀr började vÄr upptÀcktsresa! VÄr destination Àr förorten Totterdown, kÀnt för sina branta gator. SpÀnnande, dÄ vi Àr vana vid det platta svenska landskapet!

Vi begav oss mot de fÀrglada husen pÄ höga kullen. MÄlet var att hitta den brantaste gatan och bestiga den!!

Den första biten var en barnlek. Det hÀr skulle vi fixa lÀtt. Kom an bara!

Över vĂ„ra huvuden korsade en massa ledningar. HĂ€r ser ni varför. PĂ„ gatorna stĂ„r telefonstolpar med ledningar dĂ€r var och en av dem leder till ett hushĂ„ll.

PÄ vÀgen upp hittade vi en tjej som satt pÄ ett hustak och tittade ut över Bristol. Mysigt!

DĂ€r har vi den! Vale street, den brantaste gatan! Kolla bara hur bilarna Ă€r parkerade! Jisses. Det pirrade i vĂ„ra magar. Den ser lite farligare ut Ă€n vad vi hade tĂ€nkt oss. För att komma dit behövde vi först…

Ta oss nerför en gata med 25% lutning! Nu började vi bli lite fega, eller nja, inte alla men Soya! Efter att fotot tagits fick hon ledas ner av Yosh.

Medan DoraJen tog foto pÄ Kajfa och Yosh kunde Soya bara hjÀlplöst stÄ kvar och vÀnta pÄ att Yosh skulle komma upp igen och hÀmta henne.

VÀl framme vid Vale Streets fot började vi fÄ kalla fötter. Vi satte oss ner för att vila och samla mod för att utföra vÄrt uppdrag.

Till slut var det bara modiga Yosh som vĂ„gade klĂ€ttra upp! Men hon gjorde misstaget att titta upp medan hon gick och sĂ„g…

Det hĂ€r! Hon blev snurrig och tappade balansen. Vi trodde att hon skulle rulla ner för gatan! Men hon fick tillbaka balansen och pĂ„började sin lĂ„ngsamma retrĂ€tt. Medan hon ynkligt halvkröp sig tillbaka till oss andra susade en tjej förbi nerför gatan med sin cykel… Respekt. O__O

En nyfiken gubbe i morgonrock bevittnade vÄrt tama försök frÄn sitt fönster. Han var inte diskret heller! Utan stod dÀr vÀldigt lÀnge och tittade pÄ oss. Han backade heller inte undan nÀr vi riktade kameran mot honom för att ta det hÀr fotot!

Trots att vi inte lyckades bestiga Vale Street kÀnde vi oss nöjda med vÄr upptÀcksresa. Vi satt en stund pÄ trappan vid det gröna huset och beundrade utsikten innan vi lÀmnade den lilla charmiga förorten Totterdown.

NÀsta blogginlÀgg
SeriemÀssan slÄr upp sina dörrar och mÀsshallen fylls av branschfolk, besökare och serier i massor! Nu Àr det slutlekt. Dags att jobba!

Skriven av Yokaj Studio | Permalänk | 2 kommentarer »